Január 1-től módosulnak a folyamatos teljesítésű és az időszaki elszámolású ügyletekre irányadó szabályok

with Nincs hozzászólás

2016. január 1-től módosulnak a folyamatos teljesítésű és az időszaki elszámolású ügyletekre irányadó szabályok. Új módszerrel kell megállapítani a teljesítés időpontját azokban az esetekben, ha pl. a szolgáltatást havi alapon nyújtja a cég (azaz pl. február havi vagy első negyedévi őrzés-védelmet, takarítást, reklámszolgáltatást, stb. kell számlázni).

Az új szabályokat először azokra az esetekre kell alkalmazni, ahol a fizetés esedékessége is és a számla vagy a nyugta kibocsátásának időpontja is 2015. december 31-ét követő időpontra esik.

A jövő év első felében a revizorok kiemelt figyelmét fogja élvezni ez a terület, mert az eddigi szabályokhoz képest más logika alapján kell meghatározni az adófizetési, bevallási időszakot.

Ugyanis ha a számlakibocsátó elrontja a bevallási időszakot, az adóhiány megállapításához vezet nála. Ha pedig a számla befogadója figyelmetlen a teljesítési időponttal kapcsolatban, akkor adott esetben korábban gyakorolhatja az adólevonási jogot, mintsem az megnyílt volna, amelynek következményeit neki kell viselnie.

Az új módszer adminisztrációs többletterhet jelent, mert négy releváns időpont leképezéséről és logikai egybevetéséről kell majd gondoskodni:
1. az elszámolási időszak utolsó napja (ez a számviteli teljesítés időpontja is)
2. az időszak utolsó napját követő 60. nap (legkésőbb ekkor áll be az áfa-fizetési kötelezettség)
3. fizetés esedékessége (akkor lényeges, ha az elszámolási időszak utolsó napja és az azt követő 60. nap között van, mert ez esetben akkor keletkezik az áfa fizetési kötelezettség)
4. számla kibocsátás időpontja (ez akkor lényeges, ha mind a számla kibocsátása, mind pedig az esedékességi időpont megelőzi az elszámolási időszak utolsó napját)

A részletekkel, pontos teendőkkel kapcsolatban illetve kérdés esetén keressen minket bizalommal.

Comments are closed.